Na moderní nádraží v Bubnech se vrací vlaky
PRAHA - Doprava v Praze vstupuje do nové éry. Správa železnic zahajuje provoz na trati mezi Bubny a zastávkou na Výstavišti. Metropole se po čtyřiceti letech dočkala nového nádraží, navíc evropského formátu.
Cestující z Kladenska zase poprvé získávají pohodlný přestup z vlaků na všechny linky metra. Úsek je součástí budovaného spojení z centra na letiště...
Nová stanice Praha-Bubny (červenec/srpen, Správa železnic)
Nádraží v Bubnech leží na dvou významných příměstských tratích. Do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem se z něj cestující dostanou od soboty 2. srpna, vlaky z Masarykova nádraží do Kladna ho pak budou využívat od pondělí 4. srpna. Navýšení kapacity modernizované tratě umožní zavést víc spojů. "Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která zde v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulsem k rozvoji širokého okolí," řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Prakticky celý zmodernizovaný úsek - bezmála kilometr tratě - je postavený na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy, které oblast desetiletí rozdělovaly. To umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona. Vlaky v Bubnech také poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 x 50 metrů a také stojí na pilířích. Díky tomu mohl pod nástupišti vzniknout prostor s víc než desítkou komerčních jednotek. Ty budou otevírat postupně v následujících měsících.
Nová stanice Praha-Bubny (červenec/srpen, PID)
K vlakům se cestující dostanou po eskalátorech nebo výtahy, na nástupištích jsou skleněné čekárny, vnitřek nádraží oživují stromy s automatickou závlahou. "Kdybych měl najít jedno slovo, které tento projekt popisuje, tak je to velkorysost. Byla to stavba mimořádně náročná jak technicky, tak organizačně. Potvrdilo se ale, že umíme táhnout za jeden provaz – stát, projektanti, developer, magistrát i Praha 7," řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda s tím, že pomohl i konstruktivní přístup místních obyvatel, se kterými se podařilo najít shodu na některých detailech
Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště zde zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky. Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny - Praha-Výstaviště je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy. Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 119,2 milionu eur. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí v přepočtu zhruba 2,5 miliardy korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
Nová stanice Praha-Bubny (červenec/srpen, Správa železnic)
"Evropská finanční podpora obvykle dosahuje 85 procent způsobilých nákladů, takže představuje hnací sílu pro celé odvětví železničních staveb v České republice. Díky našemu členství v EU také jezdíme po modernizovaných tratích v nových železničních soupravách. Na úsek, který dnes uvádíme do provozu, přispěl Nástroj pro propojení Evropy bezmála 2,5 mld. Kč z necelých 3 mld. Kč nákladů na železniční infrastrukturu. Připomínám, že ze stejného zdroje proudí ohromné částky i na další dvě rozsáhlé stavby, které právě probíhají na území Prahy: 2,5 mld. Kč do rekonstrukce Masarykova nádraží a téměř 3,5 mld. Kč na celkovou přestavbu nádraží Praha-Smíchov," doplnila vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR Monika Ladmanová.
V červenci začala přestavba původní nádražní budovy Praha-Bubny, která získává zcela nové poslání. Vzniká zde Centrum paměti a dialogu Bubny, které bude připomínat téměř padesát tisíc Židů deportovaných z tohoto nádraží v letech 1941 - 1945. Stavba za bezmála 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky. Ulici Dukelských hrdinů před začátkem modernizace vlaky překonávaly po historickém mostě. Byl vybudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 a díky nýtované konstrukci představuje typickou ukázku železničního stavitelství z přelomu 19. a 20. století. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem se stane součástí expozice, která vznikne na Masarykově nádraží.
Nová stanice Praha-Bubny (červenec/srpen, PID)
Vlaky linek S5, S54, R24 a R45 ve směru od Kladna a Hostivice, které jsou nyní ukončeny ve stanici Praha-Dejvice, budou od 4. srpna opět prodlouženy až na Masarykovo nádraží. Výjimkou budou pouze vlaky Os 9803 a Os 19735, které budou ukončeny ve stanici Praha-Bubny, a vlak Os 19738, který bude výchozí ze stanice Praha-Bubny. Taktéž osobní vlaky linky S4 od Kralup nad Vltavou, které nyní končí ve stanici Praha-Holešovice, opět pojedou již od 2. srpna přes obnovenou stanici Bubny na Masarykovo nádraží. Výjimkou bude pouze vlak Os 9607, který bude nadále ukončen ve stanici Praha-Holešovice. Spěšné vlaky linky R44 ze/do Slaného budou nadále začínat a končit ve stanici Praha-Holešovice.
Nová podoba stanice Praha-Bubny nabídne výrazně kratší a pohodlnější přestup na metro C ve stanici Vltavská a tramvajové linky ze stejnojmenné zastávky. Zcela nová vlaková zastávka Praha-Výstaviště umožní nejen přestup na tramvajové linky v zastávce Výstaviště, ale výrazně zlepší dostupnost holešovického výstaviště, Stromovky i přilehlé části Holešovic nejen pro cestující ve směru od Kladna a Hostivice. V této souvislosti se také trvale ruší železniční zastávka Praha-Holešovice zastávka na lince S4.
Nová stanice Praha-Bubny (červenec/srpen, PID)